شقاق مقعد

تعريف شقاق مقعد

شقاق مقعد یا فیشر آنال به پارگی مخاط کانال مقعدی گفته می شود که معمولا به دنبال یبوست یا اسهال شدید اتفاق می افتد و یک مشکل طبی بسیار شایع به شمار می رود.

این پارگی معمولا در خط وسط مقعد و بیشتر از همه در پشت رخ می دهد.

به دنبال پارگی مخاط مقعد،بیمار دچار خونریزی و درد شدید در این ناحیه می شود.

همه انسانها در ناحیه مقعد یک اسفنکتر (دریچه) دارند که به داشتن اختیار برای دفع گاز و مدفوع کمک می کند.زمانی که زخمی در ناحیه مقعد ایجاد می شود،این اسفنکتر دچار اسپاسم (گرفتگی – انقباض) می شود و این مسئله درد بیمار را دوچندان خواهد کرد.

علائم شقاق مقعد

مهمترین و شایعترین علائم بیماری شقاق مقعد،درد و خونریزی می باشد.

بیماران در زمان اجابت مزاج درد بسیار شدیدی دارند که گاهی چند ساعت بعد از دفع ادامه پیدا می کند.

گاهی بیماران احساس سوزش شدید مقعد بعد از اجابت مزاج را تجربه می کنند.

خونریزی از ناحیه مقعد به صورت چکیدن خون روشن روی سنگ توالت یا آغشته شدن دستمال به خون در زمان پاک کردن مقعد می باشد.

نکته مهم در مورد خونریزی در بیماری شقاق این است که خون با مدفوع مخلوط نیست و رگه های خون روی مدفوع وجود دارند.

سئولات متداول در مورد شقاق مقعد

در صورت وجود درد و خونریزی در مقعد چه کنیم؟

در صورت وجود علائم شقاق مقعد باید به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه و تایید تشخیص،درمان مناسب برای شما شروع شود.تاخیر در تشخیص و درمان باعث مزمن شدن شقاق و در نتیجه سخت شدن درمان خواهد شد.

شقاق مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

با یک معاینه ساده توسط پزشک، این بیماری تشخیص داده می شود و معمولا به سایر اقدامات تشخیصی نیازی نیست.

درمان شقاق مقعد چگونه است؟

شقاق حاد در ٩٠ درصد موارد و شقاق مزمن در ٥٠ درصد موارد با درمان طبی بهبود خواهد یافت.برای درمان از ملین ها و پماد های موضعی استفاده خواهد شد.

آیا تهیه داروها از داروخانه و عدم مراجعه به پزشک مشکل ساز خواهد بود؟

با وجود تشخیص و درمان نسبتا ساده شقاق مقعد،از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید.بیماری های جدی وجود دارند که علائم مشابه شقاق مقعد دارند و عدم تشخیص به موقع آنها برای بیمار خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

برای بهبود درد مقعد به دنبال فیشر چه کنیم؟

علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده پزشک،نشستن در لگن آب گرم باعث شل شدن اسفنکتر و بهبود درد خواهد شد.این کار را چند نوبت در طول روز به خصوص بعد از اجابت مزاج انجام دهید.

آیا رژیم غذایی در درمان شقاق مقعد موثر است؟

بله.در صورت وجود یبوست مزمن،استفاده از مواد غذایی پر فیبر در رفع یبوست و بهبود شقاق موثر است.استفاده از سبزی جات و میوه های ملین،سالاد کاهو،زیتون و روغن زیتون،گل محمدی،آلو و برگه زردآلو،خاکشیر،سمنو،سبوس و …بسیار مفید می باشند.

آیا مصرف مایعات در بهبود یبوست و شقاق موثر است؟

بله.مصرف مایعات و آب فراوان در بهبود یبوست بسیار کمک کننده است و همه بیماران باید مقادیر زیاد آب بنوشند.

برای بهبود یبوست از چه داروهایی استفاده کنیم؟

بهترین کیفیت مدفوع در بیماران شقاق مقعد،مدفوع حجیم و نرم است.برای این کار باید از حجم دهنده های مدفوعی مثل پسیلیوم استفاده کنید.

پسیلیوم چیست و چگونه مصرف می شود؟

این دارو از ماده گیاهی به نام اسفرزه تهیه شده است.استفاده از این دارو باعث حجیم و نرم شدن مدفوع می شود.نحوه درست استفاده از این دارو به این صورت است که یک بسته دارو را با یک فنجان آب مخلوط کرده و سپس آن را می خورید.نکته مهم این است که باید در ساعات بعد از مصرف دارو آب زیاد استفاده کنید،در غیر این صورت دارو موثر نخواهد بود.

آیا ورزش در کنترل یبوست موثر است؟

بله.فعالیتهای بدنی و ورزش مستمر در رفع یبوست و بهبود شقاق موثر است.پیاده روی حداقل سه بار در هفته به شما کمک خواهد کرد.

آیا استفاده از بتادین برای درمان شقاق کمک کننده است؟

خیر.بتادین به خاطر داشتن ید،التیام زخم را به تاخیر می اندازد،بنابراین از بتادین در زمان طهارت یا در لگن آب گرم استفاده نکنید.

آیا بهداشت موضعی در بهبود شقاق موثر است؟

بله.خشک نگه داشتن مقعد و تمیز کردن مدفوع بعد از طهارت بسیار مهم است.برای این کار از دستمال بهداشتی استفاده کنید.

آیا استفاده از شوینده و صابون بعد از طهارت توصیه می شود؟

خیر.برای شستشوی مقعد فقط از آب گرم استفاده کنید و پس از آن با دستمال بهداشتی خودتان را خشک کنید.به هیچ عنوان از صابون و سایر شوینده ها استفاده نکنید چون باعث خشکی پوست اطراف مقعد و خارش خواهند شد.

در چه مواردی برای درمان شقاق مقعد به جراحی نیاز می شود؟

در مواردی که با درمان طبی،شقاق خوب نمی شود و علائم بیمار رفع نمی گردد،باید بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

آیا جراحی شقاق مقعد عوارضی دارد؟

این جراحی هم مثل سایر اعمال جراحی می تواند برای بیمار عوارضی داشته باشد.این عوارض نادر هستند و مهمترین آنها عبارتند از خونریزی،بی اختیاری دفع گاز و عود بیماری.

آیا استفاده از بوتاکس برای درمان شقاق مقعد کمک کننده است؟

بعضی از بیماران که با درمان طبی مشکلشان رفع نشده و از طرفی تمایلی برای جراحی ندارند،استفاده از بوتاکس به آنها پیشنهاد می شود.بوتاکس در واقع سم بوتولینیوم است که توسط پزشک به موضع بیماری تزریق می شود.

4 دیدگاه دربارهٔ «شقاق مقعد»

1. محمدرضا انصاری

دکتر زندباف عزیز، سپاس از اطلاعات مفیدی که در اختیار قرار می‌دهید.

2. اسفندیار پاکانیان

باسلام و عرض ادب واقعا مطلب مفیدی بود خداوند به شما خیر دهد من بشخصه استفاده کردم